terug naar de beginpagina Welkom op de Vijfde Etage van Jan's 78-toeren Pakhuis

Je kunt hier complete (digitaal gefilterde) platen beluisteren uit mijn persoonlijke 78-toerenplaten collectie. Klik op een platenlabel om naar een individueel nummer te luisteren.

klik hier om te luisteren Klik hier om achter elkaar naar alle 5 nummers van deze etage te luisteren in onderstaande volgorde.

klik hier om te luisteren Klik hier om naar alle platen uit het hele Pakhuis te luisteren in de volgorde waarin ze vermeld staan. (opnames van monologen zijn in deze speellijst weggelaten).

naar de Vierde Etage

naar de Vijfde Etage

   
klik hier om te luisteren Black and tan fantasie (Ellington & Miley)

Duke Ellington & his Orchestra - HMV B.4869 - 40-3797

klik op de foto om een vergroting te zien click here to listen Opgenomen in New York op 3 november 1927. Edward Kennedy Ellington werd als zoon van een butler geboren op 29 april 1899 in Washington D.C. Hij maakte zijn debuut als prof in 1916. In het begin van de jaren '20 vertrok hij met zijn band naar New York. Later in datzelfde decennium was het trompetist Bubber Miley (mede componist van 'Black and tan fantasy') die de band's beroemde 'jungle stijl' uitvond. Het was zijn opmerkelijk rauwe trompetspel dat de aandacht richtte op de platen die de band vanaf 1927 maakte. Een maand na déze opname opende Ellington op 4 december in New York's Cotton Club. Hij bleef daar met z'n band tot 1932 het huisorkest en werd dusdanig succesvol dat, toen ze in 1933 hun eerste Europese toernee maakte, ze inmiddels de meest beroemde jazzband van de wereld waren geworden. De rest is geschiedenis. Geniet hier van Ellington's stride piano solo en let op het citaat uit Chopin's ''Dodenmars' aan het eind van het nummer. Klik op de foto om een vergroting te zien van de band in de Cotton Club, eind 1927.

   
click here to listen My baby left me (Arthur Crudup)

Elvis Presley - RCA 5/1 G2 WB 1231 - 20 6540

click here to listen 28 januari 1956 - Elvis in The Dorsey Brothers showOpgenomen in RCA Studio's, New York, op 30 januari 1956. Dit is speciaal voor alle Elvis-fans die zijn hele repertoire van buiten kennen maar nooit gehoord hebben hoe Elvis oorspronkelijk klonk op een 78-toerenplaat in een jukebox in de jaren '50 (luister naar het geluid van de grammofoonnaald die in de groeve valt!). Elvis Aaron Presley(8 januari '35) was begin 1956 nog een opkomende ster. Hij maakte zijn televisiedebuut in de Dorsey Brothers Show op 28 januari 1956 (zie foto). Slechts twee dagen later nam hij dit nummer op in 9 takes in dezelfde opnamesessie als "Blue suede shoes", tussen 11.00 en 14.00 uur. Hij werd begeleid door Scotty Moore (gitaar), Bill Black (bas), D.J. Fontana (drums) en Shorty Long (piano).

   

klik hier om te luisteren

Schön, daß du wieder bei mir bist! - foxtrot (K. u. G. Wenner/Peter Rebhuhn)

Adolf Steimel m.s. Tanzorchester und Gesang: Heinz Müller - Odeon O-31682a - Be 12944

click here to listen Adolf Steimel in 1943Opgenomen in Berlijn op 22 september 1941. Regelmatig ontmoet ik, dankzij 78-toerenplaten, aardige mensen op het web. Omdat ik over deze plaat niks afwist, plaatste ik een oproepje op het WWW. Dankzij de vriendelijke reacties van Georg Richter uit Baden-Baden en Dimitri Marheineke uit Zevenaarkan ik nu wat meer melden over Adolf Steimel (Berlijn, 12/10/1907), een muzikant die aanvankelijk werkte in de confectie en daarnaast wiskunde studeerde. Maar uiteindelijk won de grote passie: de muziek. Hij begon zijn muzikale loopbaan als pianist, arrangeur en vervangend bandleider in diverse orkesten. Zijn grote kans kreeg hij echter eind '39 toen hij en Michael Jary opdracht kregen het Odeon-Tanzorchester nieuw leven in te blazen. Er werden dus met dezelfde bezetting door twee mannen, twee verschillende orkesten geformeerd. Steimel's orkest werd snel populair. Opmerkelijk aan deze opname is dat het orkest toch tamelijk 'swingt', ondanks de strakke regels in die tijd onder Goebbels 'Reichsmusikkammer'. Het andere bijzondere is de grote hoeveelheid Nederlands klinkende namen in de bezetting: Rinis van den Broek, Louis de Haes, Tip Tischelaar, Benny de Weille, Benny Pauwels en Harry van Dijk. Veel musici die er blijkbaar geen moeite mee hadden om in nazi-Duitsland te werken...

   
klik hier om te luisteren Klaar......over! (Kees Manders)

Kobus Robijn (zang) met orkestbegeleiding en het kinderkoor van de filmclub "De Drie Kruisjes" - Philips AA 17595.2 H - P 17595 H

klik hier voor meer foto's van Kaasjager's Klaarovers op 27 okt. 1950 click here to listen Opgenomen in Hilversum op 11 april 1956. Een straatschoffie zingt begin jaren '50 met onvervalst Jordanese tongval over de alweer verdwenen klaar-over: "Kaasjager heit tot zijn dienders gezeit: het verkeer heit weinig heren". H.A.G.J.Kaasjager was van 1945 tot 1956 Amsterdams hoofdcommissaris van politie. Zijn ambtsperiode liep parallel aan de bloeitijd van de schoolverkeersbrigadiertjes die op 27 oktober 1947 hun intrede deden in het hoofdstedelijke straatbeeld. Het was oorspronkelijk een Amerikaans idee: de 'schoolpatrols', oudere kinderen die de kleintjes bij het oversteken helpen. De klaar-overs werden uitgerust met een witte koppel en een 'spiegelei'. Na 1962 verdwenen de schoolbrigades langzaam uit het straatbeeld door de komst van de voetgangerslichten. Kobus Robijn werd vishandelaar in Amstelveen. Klik op de foto voor meer foto's van commissaris Kaasjager die, samen met burgemeester d'Ailly, op 27 oktober 1950 de 100ste hoofdstedelijke schoolverkeersbrigade installeert.

   
klik hier om te luisteren I know why - fox-trot (from film "Sun Valley Serenade") (Gordon-Warren)

Glenn Miller and his Orchestra (with Vocal Refrain) - HMV OA 061246 - B.D. 5720

click here to listen Paula Kelly met The ModernairesOpgenomen op 7 mei 1941. Dit nummer komt uit de 20th Century-Fox film "Sun Valley Serenade" waarin de hoofdrollen werden gespeeld door de beroemde kunstschaatster Sonja Henie en natuurlijk de Glenn Miller band. De hoofdrol op deze opname is voor Paula Kelly (1920-1992), leadzangeres van de zanggroep de Modernaires. Paula's echtgenoot, Hal Dickinson, was de oprichter/leider van dit gezelschap. Zij kwam bij Miller en de Modernaires in begin 1941 terecht en zong o.a. de klassieker (uit dezelfde film) "Chattanooga Choo Choo". Later dat jaar verliet ze Miller om een tijdje bij Artie Shaw te gaan zingen. In het midden van de jaren '40 ging ze terug naar de Modernaires en bleef daar tot haar 'pensioen' in 1978. Klik hier voor de originele bladmuziek van "I know why".